[plotting] translation first half done
This commit is contained in:
parent
8f8166b528
commit
467c7511c2
@ -1,6 +1,6 @@
|
|||||||
\chapter{Graphical Representation of Scientific Data}
|
\chapter{Graphical Representation of Scientific Data}
|
||||||
|
|
||||||
We may count the ability of adequatly presenting scientific data to
|
We may count the ability of adequately presenting scientific data to
|
||||||
the core competences needed to do science. We need to present data in
|
the core competences needed to do science. We need to present data in
|
||||||
a meaningful way that fosters understanding of the data and the
|
a meaningful way that fosters understanding of the data and the
|
||||||
results.
|
results.
|
||||||
@ -47,42 +47,41 @@ didactiv purposes and sometimes for presentations.
|
|||||||
|
|
||||||
\section{Things that should be avoided.}
|
\section{Things that should be avoided.}
|
||||||
|
|
||||||
Bei der Darstellung wissenschaftlicher Daten sollte drauf geachtet
|
When plotting scientific data we should take great care to avoid
|
||||||
werden suggestive oder fehlleitende Darstellungen zu vermeiden.
|
suggestive or misleading presentations. Unnecessary additions and fancy
|
||||||
Ablenkung durch \"uberm\"a{\ss}ige Effekte lassen einen Plot unruhig
|
graphical effects make a plot frivolous and also violate the \emph{ink
|
||||||
und unseri\"os wirken (Versto{\ss} gegen das Prinzip \enterm{ink
|
minimization principle}. Illustrations in comic style
|
||||||
minimization}). Comicartige Effekte wie z.B. in
|
(\figref{comicexamplefig}) are not suited for scientific data in most
|
||||||
\figref{comicexamplefig} sind nicht geeignet um Daten darzustellen. Im
|
instances. For presentations or didactic purposes, however, using a
|
||||||
didaktischen Kontext hingegen kann dieser Stil hilfreich sein, um zu
|
comic style may be helpful to indicate that the figure is a mere
|
||||||
betonen, dass es sich um illustrative Beispiele handelt bei denen es
|
sketch and the exact position of the data points is of no importance.
|
||||||
nicht auf die genaue Lage der Datenpunkte ankommt.
|
|
||||||
|
|
||||||
\begin{figure}[t]
|
\begin{figure}[t]
|
||||||
\includegraphics[width=0.7\columnwidth]{outlier}\vspace{-3ex}
|
\includegraphics[width=0.7\columnwidth]{outlier}\vspace{-3ex}
|
||||||
\titlecaption{Comicartige Darstellungen.}{Sie sind f\"ur die Darstellung
|
\titlecaption{Comic-like illustration.}{Obviously not suited to
|
||||||
wissenschaftlicher Daten nicht geeignet. F\"ur illustrative Beispiele
|
present scientific data. In didactic or illustrative contexts they
|
||||||
k\"onnen sie aber helfen, die wesentlichen Aspekte zu betonen.}\label{comicexamplefig}
|
can be helpful to focus on the important
|
||||||
|
aspects.}\label{comicexamplefig}
|
||||||
\end{figure}
|
\end{figure}
|
||||||
|
|
||||||
Im Folgenden werden einige Beispiele fehlleitender oder suggestiver
|
|
||||||
Darstellungen gezeigt. Einiger dieser Effekte sind deutlich
|
The following figures show examples of misleading or suggestive
|
||||||
\"uberzeichnet, sie werden aber, etwas dezenter nat\"urlich, mitunter
|
presentaions of data. Several of the effects have been axaggerated to
|
||||||
mit voller Absicht eingesetzt, um die Wahrnehmung in die gewollte
|
make the point. A little more subtlely these methods are employed to
|
||||||
Richtung zu beeinflussen. Auf Wikipedia gibt es weitere Beispiele
|
nudge the viewers experience into the desired direction. You can find
|
||||||
(\url{https://en.wikipedia.org/wiki/Misleading_graph}).
|
more examples on \url{https://en.wikipedia.org/wiki/Misleading_graph}.
|
||||||
|
|
||||||
\begin{figure}[p]
|
\begin{figure}[p]
|
||||||
\includegraphics[width=0.35\textwidth]{misleading_pie}
|
\includegraphics[width=0.35\textwidth]{misleading_pie}
|
||||||
\hspace{0.05\textwidth}
|
\hspace{0.05\textwidth}
|
||||||
\includegraphics[width=0.35\textwidth]{sample_pie}
|
\includegraphics[width=0.35\textwidth]{sample_pie}
|
||||||
\titlecaption{Perspektivische Verzerrung beeinflusst die
|
\titlecaption{Perspective distortion influendes the perceived
|
||||||
Gr\"o{\ss}enwahrnehmung.}{Durch die Wahl der perspektivischen
|
size.}{By changing the perspective of the 3-D illustration the
|
||||||
Darstellung erscheint das hervorgehobene Segment C des
|
highlighted segment \textbf{C} gains more weight than it should
|
||||||
Tortendiagramms als mindestens gleichwertig zu Segment A. Die
|
have. In the left graph segments \textbf{A} and \textbf{C} appear
|
||||||
2-dimensionale Darstellung rechts macht deutlich, dass die
|
very similar. The 2-D plot on the right-hand side shows that this
|
||||||
scheinbare Gleichwertigkeit der Segmente A und C eine reine
|
is an
|
||||||
Illusion ist. Quelle:
|
illusion. \url{https://en.wikipedia.org/wiki/Misleading_graph}}\label{misleadingpiefig}
|
||||||
\url{https://en.wikipedia.org/wiki/Misleading_graph}}\label{misleadingpiefig}
|
|
||||||
\end{figure}
|
\end{figure}
|
||||||
|
|
||||||
\begin{figure}[p]
|
\begin{figure}[p]
|
||||||
@ -95,11 +94,11 @@ Richtung zu beeinflussen. Auf Wikipedia gibt es weitere Beispiele
|
|||||||
\begin{minipage}[t]{0.3\textwidth}
|
\begin{minipage}[t]{0.3\textwidth}
|
||||||
\includegraphics[width=0.9\textwidth]{line_graph1_4}
|
\includegraphics[width=0.9\textwidth]{line_graph1_4}
|
||||||
\end{minipage}
|
\end{minipage}
|
||||||
\titlecaption{Die Wahl der Zeichenfl\"ache beeinflusst den visuellen
|
\titlecaption{Chosing the figure format influences the erceived
|
||||||
Eindruck.}{Alle drei Plots zeigen die gleichen Daten. Allein die
|
strength of a correlation.}{All three subplots show the same data.
|
||||||
Skalierung der Zeichenfl\"ache unterscheidet sich und beeinflusst,
|
By choosing a certain figure size we can pronounce or to reduce
|
||||||
wie stark der Zusammenhang zwischen den Gr\"o{\ss}en auf der x-
|
the perceived strength of the correlation in th data. Techincally
|
||||||
und y-Achse wahrgenommen wird. Quelle:
|
all three plots are correct.
|
||||||
\url{https://en.wikipedia.org/wiki/Misleading_graph}}\label{misleadingscalingfig}
|
\url{https://en.wikipedia.org/wiki/Misleading_graph}}\label{misleadingscalingfig}
|
||||||
\end{figure}
|
\end{figure}
|
||||||
|
|
||||||
@ -113,28 +112,29 @@ Richtung zu beeinflussen. Auf Wikipedia gibt es weitere Beispiele
|
|||||||
\begin{minipage}[t]{0.3\textwidth}
|
\begin{minipage}[t]{0.3\textwidth}
|
||||||
\includegraphics[width=0.7\textwidth]{properly_scaled_graph}
|
\includegraphics[width=0.7\textwidth]{properly_scaled_graph}
|
||||||
\end{minipage}
|
\end{minipage}
|
||||||
\titlecaption{Die Skalierung von Symbolen kann problematisch sein.}
|
\titlecaption{Scaling of markers and symbols.} {In these graphs
|
||||||
{In diesen Graphen werden Symbole eingesetzt um Messgr\"o{\ss}en in
|
symbols have been used to illustrate the measurements made in two
|
||||||
zwei Kategorien zu vergleichen. Die Messgr\"o{\ss}e in Kategorie B
|
categories. The measured value for category \textbf{B} is actually
|
||||||
ist dabei 3-fach so gro{\ss}. Im linken Fall wird das einzelne
|
three times the measured value for category \textbf{A}. In the
|
||||||
Symbol f\"ur Kategorie B proportional auf die 3-fache H\"ohe
|
left graph the symbol for catergory \textbf{B} has been scaled to
|
||||||
skaliert (die Seitenverh\"altnisse bleiben erhalten). Dies scheint
|
triple heigth while maintaining the porpotions. This appears jusst
|
||||||
auf den ersten Blick korrekt, f\"uhrt aber dazu, dass das Symbol
|
fair and correct but leads to the effect that the covered surface
|
||||||
der Kategorie B nicht nur dreifach gewachsen ist sondern nun die
|
is not increased to the 3-fold but the 9-fold (center plot). The
|
||||||
neunfache Fl\"ache besitzt. Der Plot rechts zeigt die korrekte
|
plot on the right shows how it could have been done correctly.
|
||||||
Verwendung von Symbolen. Quelle:
|
|
||||||
\url{https://en.wikipedia.org/wiki/Misleading_graph}} \label{misleadingsymbolsfig}
|
\url{https://en.wikipedia.org/wiki/Misleading_graph}} \label{misleadingsymbolsfig}
|
||||||
\end{figure}
|
\end{figure}
|
||||||
|
|
||||||
Durch perspektivische Effekte k\"onnen Gr\"o{\ss}enverh\"altnisse
|
By using perspective effects in 3-D plot the perceived size can be
|
||||||
verzerrt dargestellt werden (\figref{misleadingpiefig}). Ver\"anderung
|
distorted into the desired direction. While the plot is correct in a
|
||||||
der Achsenskalierungen kann die Wahrnehmung des Betrachters in die
|
strict sense it is rather suggestive
|
||||||
eine oder andere Richtung lenken. Ein Zusammenhang kann so
|
(\figref{misleadingpiefig}). Similarly the choice of figure size and
|
||||||
verschleiert oder \"ubertrieben werden
|
proportions can lead to different interpretations of the
|
||||||
(\figref{misleadingscalingfig}). Insbesondere wenn die Gr\"o{\ss}e
|
data. Stretching the y-extent of a graph leads to a stronger
|
||||||
von Symbolen zur Darstellung einer Quantit\"at eingesetzt wird, muss
|
impression of the correlation in the data. Compressing this axis will
|
||||||
mit Vorsicht vorgegangen werden, um Unterschiede nicht \"uberproportional
|
lead to a much weaker perceived correlation
|
||||||
darzustellen (\figref{misleadingsymbolsfig}).
|
(\figref{misleadingscalingfig}). When using symbols to illustrate a
|
||||||
|
quantity we have to take care not to overrate of difference due to
|
||||||
|
symbol scaling (\figref{misleadingsymbolsfig}).
|
||||||
|
|
||||||
\section{Das Plottingsystem von \matlab{}}
|
\section{Das Plottingsystem von \matlab{}}
|
||||||
|
|
||||||
|
Reference in New Issue
Block a user